Instagram Stories zijn hot! Ga er mee aan de slag

Eind 2016 werd Instagram Stories gelanceerd. Hiermee kun je actuele foto’s en video’s delen via een slideshow: jouw zogenaamde story. Deze toevoeging is een slimme zet van het social media-platform, want het dagelijks gebruik is hierdoor in een jaar tijd met 160% gestegen. Instagram wint steeds meer aan terrein én is een ideaal platform om een jongere doelgroep te bereiken. Hoog tijd om de mogelijkheden van Stories eens onder de loep te nemen.

Wat is Instagram Stories?

Met behulp van Instagram Stories kun je tijdelijke berichten, zoals korte foto's en video's, delen met jouw volgers. De berichten verdwijnen automatisch na 24 uur. Het is vluchtig, creatief en zorgt voor extra interactie. Omdat het bericht van korte duur is, hoeven de foto's er niet zo gestyled uit te zien als op je reguliere profiel en kun je hier goed mee experimenteren.

Voordelen Stories

Aangezien Stories maar 24 uur online staan, openen gebruikers vaak als eerste Stories voordat ze door hun reguliere tijdlijn scrollen. Berichten die je plaatst op je tijdlijn kunnen door ingewikkelde algoritmes verborgen worden voor jouw volgers. Het prettige is dat dit niet het geval is bij Instagram Stories, aangezien jouw bericht wordt getoond aan iedere volger. Door het taggen en toevoegen van linkjes, kun je volgers makkelijk naar jouw profiel, website of webshop sturen.

Aan de slag:

Maar hoe werken Instagram Stories nu precies? We sommen de werkwijze en mogelijkheden kort voor je op.

1. Open Instagram en open Stories door op het camera-icoon linksboven te klikken.

 

2. Swipe van onder naar boven om je galerij te openen en een bestaande foto of video te selecteren.
 

3. Of maak op het moment zelf een foto of video met een van de verschillende lenzen:

  • Normaal: met deze optie kun je zowel een foto als video maken. Een video mag maximaal 15 seconden duren en maak je door de opnameknop langer ingedrukt te houden. 
  • Boomerang: hiermee maak je de populaire video-loopjes van 3 seconden. Dit geeft een speels en vrolijk effect.
  • Superzoom: met deze optie kun je jouw onderwerp automatisch steeds verder inzoomen.
  • Terugspeelvideo: hiermee kun je een video achterstevoren afspelen.
  • Handsfree: geeft je de gelegenheid handsfree een video op te nemen.
  • Type: met de nieuwste lens van Stories kun je enkel tekst op een gekleurde achtergrond delen.

4. Bewerk jouw foto door het toevoegen van stickers, gifjes, teksten en markeringen. Deze vind je rechtsbovenin. Tip: gebruik @(jouw bedrijfsnaam). Jouw volgers kunnen hier op klikken en komen dan direct op jouw Instagramprofiel uit. Dit maakt de route naar jouw bedrijfsbeschrijving met de link naar de website korter.

5. Je Storie is nu klaar om gedeeld te worden! Dit kan op twee manieren. Door op ‘Je verhaal’ te klikken wordt hij toegevoegd aan de Stories-tijdlijn bovenaan Instagram en zichtbaar voor al jouw volgers. Ook kun je specifieke volgers of een doelgroep selecteren, waardoor de de volger hem ontvangt als bericht in zijn of haar Instagram-inbox. Kies dan voor de optie 'Verzenden naar'. Tot slot kun je jouw gemaakte Storie ook opslaan in jouw galerij.

Strategie

Denk na over het materiaal dat je deelt en de vormgeving ervan. Welke kleur gebruik je? Wij proberen bijvoorbeeld altijd Verdel-groen te gebruiken. Wat laat je zien? Een kijkje achter de schermen, acties, medewerkers aan het woord? Het kan allemaal. Wees creatief en daag je zelf uit. 

Meer informatie

Wil je meer weten over de inzet van Instagram en andere social media-kanalen? Neem contact op met de experts van ons mediateam via 071-7440057. We helpen je graag in de vorm van een training of advies. 


Geplaatst op 10-04-2018 door Sharon Honders

Overige actualiteiten