Waarom we bij Verdel echte Microsoft-fans zijn

Enkele jaren geleden programmeerde ons ontwikkelteam in PHP, verkochten we Microsoft Office omdat gebruikers dat nu eenmaal kenden en installeerden we Windows-licenties bij werkplekken en servers 'omdat het moest'. Maar wanneer ik ons bedrijf nu binnenloop, lijkt het soms wel of ik bij de Microsoft zelf ben beland. In deze blog vertel ik je waarom wij zo blij zijn met de clouddiensten van Microsoft, maar belangrijker nog: ik hoop jou en jouw organisatie nét zo enthousiast te maken.

Denken vanuit de gebruiker én het apparaat

Wie ons bedrijf een beetje volgt, weet dat wij al enige tijd volledig denken vanuit user & device, ofwel vanuit de gebruiker met zijn of haar apparaat. Want wanneer een gebruiker blij is met de ICT-omgeving, dan is iedereen blij. Bij Verdel geven we daarom de maximale aandacht aan de gebruikersbeleving van het apparaat waarop gewerkt wordt. De software, veiligheid en continuïteit zijn binnen onze branche uiteraard ook van belang, maar daar denkt een (gemiddelde) gebruiker niet veel over na. Daar hebben ze ons tenslotte voor.

Delen van dezelfde visie

Microsoft deelt onze visie, of wat wellicht vanzelfsprekender is: wij hebben de visie van Microsoft al vroeg geadopteerd. De software die de techgigant aanbiedt is als een maatpak om de gebruiker te vormen en volledig op zijn of haar wensen af te stemmen, zodat iedereen kan werken op een manier die passend is. Microsoft kent haar krachten en weet dat zij vrijwel altijd en bij ieder bedrijf een deel van een ICT-oplossing zal leveren. Alles wat het bedrijf aanbiedt is daarom te koppelen met derde partijen. Een gedachtengoed dat je bijna als open source zou kunnen ervaren.

Microsoft ecosysteem bij Verdel

Dankzij de open houding van Microsoft ontstaat een mooie samensmelting. Je zou Microsoft en partners bijna kunnen zien als zelfstandig ecosysteem. Een systeem dat een wisselwerking met elkaar en de omgeving heeft. Ook wij maken hier gretig gebruik van. Het Microsoft ecosysteem bij Verdel werkt eenvoudig. Het bestaat uit vijf  componenten: Office 365, Azure, Azure Active Directory, .NET-maatwerk en Xamarin. Met deze mix kun je als bedrijf maximaal samenwerken, is je ICT-omgeving veilig en schaalbaar, kun je klanten voorzien van online toegang tot jouw organisatie en medewerkers maximaal werkplezier en -gemak bieden.

Samenwerken en beveiligen

Office 365 is geliefd bij vrijwel iedere gebruiker vanwege het gemak en de enorme veelzijdigheid. Zowel het maken van notities, als het delen van bestanden, werken in het Office-pakket waar en wanneer jij wilt, communiceren en samenwerken met collega’s en derden is hiermee appeltje-eitje.

Als bedrijf wil je niet alleen de communicatie, maar ook de veiligheid tot in de puntjes geregeld hebben. Het aanmelden en beheren van gebruikers kan uitstekend op basis van Azure Active Directory (Azure AD), de authenticatiedienst van Microsoft. Wil je dat jouw medewerkers zich aanmelden op basis van gezichtsherkenning én een tweede beveiligingslaag via een smsje? Met Azure AD is het allemaal geregeld. Servers die in weg staan en weinig schaalbaar blijken, zijn eenvoudig om te zetten naar Microsoft Azure clouddiensten.

Maak het op maat

Voor alles wat Microsoft niet standaard levert, kunnen we op basis van het .NET framework mooie portalen of koppelingen maken. Ons ontwikkelteam is volledig overgestapt op Microsoft .NET én Xamarin voor native apps. Aan de voorkant maken we het voor de gebruiker zo helemaal naar wens, en om dit te kunnen realiseren gebruiken we aan de achterkant handige deeloplossingen van Microsoft. Complexe ICT-vraagstukken kunnen hierdoor steeds eenvoudiger en mooier opgelost worden.

Ons team

Er is een periode geweest dat wij de ontwikkelingen bij Microsoft als een gevaar voor onze sector zagen. Inmiddels zijn we collectief enthousiast over alle nieuwe diensten die het bedrijf heeft ontwikkeld. Binnen ons bedrijf zijn er wekelijks interne kennissessies over Office 365-diensten, inrichting van SharePoint, Azure-migraties en ga zo maar door. Collega’s laten tevens trots tijdens interne presentaties zien wat ze hebben opgelost voor klanten en hoe daarmee gewerkt wordt. De ene collega wordt specialist in PowerBI, de ander doorgrondt de Azure-diensten. Een volgende collega weet alles van Xamarin, terwijl een ander team de nieuwste .NET-ontwikkelingen op de voet volgt. Iedereen leert en specialiseert. Ons team wordt met de dag gretiger naar alle nieuwe ontwikkelingen en we beseffen ons steeds beter dat samenwerking een absolute noodzaak is in onze sector. Je kunt nooit alles zelf weten.

Mijn rol

Als productspecialist probeer ik minimaal één dag in de week te spenderen aan alle nieuwe producten en diensten die op de markt verschijnen. Een groot deel daarvan besteed ik aan Microsoft. Als ik de website van Azure vernieuw, zijn er dikwijls weer twee nieuwe diensten bijgekomen en dat vind ik fantastisch. Innovatie als een constante! Intern heb ik als opdracht meegekregen om mijn 50 collega-Verdellers maximaal te faciliteren om kennis gretig door te ontwikkelen. Het valt niet mee om alle vernieuwing zelf goed bij te houden, maar gelukkig komt innovatie steeds vaker uit het team zelf. Ook hiermee ben ik zo'n dag in de week zoet.

Sparren met klanten

Tenslotte heb ik nog drie dagen over om met klanten te sparren over hun ICT-vraagstuk en samen op zoek te gaan naar efficiencyslagen. Daar moet je echt tijd voor maken, want het aanbod in onze sector is veranderd. Het gaat niet meer over MB’s, CPU-kracht en of je apparaat wel of niet met de cloud kan communiceren. Slim automatiseren en maximaal werkplezier voor jouw medewerkers, dáár ligt de winst. Spreken we eens af om daar verder over te praten? Je kunt mij bereiken via (071) 331 01 84 of l.hoogenboom@verdel.nl.


Geplaatst op 12-03-2019 door Joyce Spruit

Overige actualiteiten