Is jouw website AVG-proof?

Een boete van € 12.000. Dat kreeg een orthodontiepraktijk afgelopen jaar vanwege schending van de privacywet. En het kan jouw bedrijf ook gebeuren. Houd jij je aan en ken jij alle regels van de AVG? We kijken graag met je mee naar de bedrijfsrisico's op gebied van ICT en media.

Wat is de AVG?

Sinds mei 2018 dienen bedrijven zich te houden aan de AVG-wetgeving. Deze Algemene verordening gegevensbescherming is in het leven geroepen om de privacyrechten van de consument te beschermen. Je mag niet zomaar persoonsgegevens verwerken en doe je dat wel, moet je met heel veel regels rekening houden. Op de website van Autoriteit persoonsgegevens vind je meer informatie over de AVG.

Veilige website

Één van die regels/voorschriften is het hebben van een veilige website. Hiermee bescherm jij de persoonsgegevens van jouw doelgroep en zorg je ervoor dat deze niet (zomaar) op straat komen te liggen. Daarnaast moeten gebruikers terug kunnen vinden hoe jij de gegevens verwerkt en waar je ze voor gebruikt. Het verschilt per organisatie waar je aan moet voldoen, zo is er onderscheid tussen verplichte en extra maatregelen. Als je persoonsgegevens verwerkt terwijl iets niet in orde is, loop je risico op een forse boete.

Meer informatie

Voldoet jouw website aan de richtlijnen van de AVG? Of wil je deze nog eens goed onder de loep nemen? Neem contact op met een van onze experts via (071) 331 01 84 of stuur een e-mail. Wij kijken graag met je mee naar de bedrijfsrisico's op gebied van ICT en media.


Geplaatst op 14-10-2021 door Renee Verbraak

Overige actualiteiten