De online wereld van 2020

2019 was een jaar met verschillende social hoogtepunten: Facebook begon met speelbare advertenties, Spotify Wrapped deed zijn intrede, Instagram verbergt tegenwoordig likes en ken je de #10YearChallenge nog? Inmiddels is het alweer januari en ook in het nieuwe jaar zijn er weer heel wat nieuwe online trends te ontdekken. Ben jij benieuwd wat de online wereld in 2020 voor jou en jouw onderneming in petto heeft? Ik heb mijn verwachtingen van de mediatrends voor het nieuwe jaar op een rijtje gezet.

TikTok

Laat ik beginnen met de meest gedownloade app van 2019 na WhatsApp en Facebook Messenger, TikTok. Op dit platform kunnen gebruikers korte video’s van zichzelf maken, muziek toevoegen en posten. Nu gebruiken nog vooral jongeren dit platform, maar ik verwacht dat ook steeds meer bedrijven TikTok in gaan zetten als marketingmiddel. Je kunt al inhaken op alle hashtagchallenges die de rondte gaan of een eigen filter aanmaken voor je bedrijf. Grote organisaties zoals HEMA en Coca Cola zijn daar nu al mee bezig. Al is adverteren momenteel nog in de betaversie, verwacht ik dat dit in de nabije toekomst wel werkelijkheid wordt. Ook zal TikTok komend jaar steeds interessanter worden voor kleinere bedrijven.

Influencers

Mensen die een merk of product promoten, noemen we ook wel influencers. Vaak zijn dit bekende personen, zo begon Nike jaren geleden met Michael Jordan als merkambassadeur en werd Kate Moss het gezicht van Calvin Klein. Nu beleeft de influencersindustrie als het ware een tweede jeugd. Een influencer inzetten kost alleen veel geld en vaak neemt de geloofwaardigheid van de promotie ook af. Een goed alternatief hiervoor zijn interne influencers, medewerkers die vanuit de organisatie gaan communiceren. Dit geeft een representatief beeld van de organisatie, voelt persoonlijk aan en kan de betrokkenheid van je doelgroep vergroten. Misschien ook een idee voor jouw bedrijf?

Lokalisering

Facebook ziet lokaal nieuws als kwaliteitsnieuws en plaatst dit hoger in de nieuwsfeed. Als jij als bedrijf dan ook een lokaal betrokken doelgroep hebt, is lokaal nieuws het beste nieuws. Iedereen wordt overspoeld met informatie en berichten, waardoor het steeds lastiger wordt voor bedrijven om de aandacht te pakken én vast te houden. Lokaal nieuws kan in sommige organisaties voor het grootste bereik zorgen, omdat de doelgroep dingen tegenkomt die zij herkent. Misschien kent jouw doelgroep zelfs wel de omgeving of de personen die voorkomen in jouw communicatie. Hier kunnen jouw interne merkambassadeurs, zoals hierboven genoemd, ook een rol in spelen.

Creatieve content

Kort, krachtig, visueel. Dat zijn wat mij betreft de kernwoorden van de content voor komend jaar. Creativiteit wint het de laatste jaren al van adverteren, maar makkelijk verteerbare content is hier zeker ook van belang. Zo heeft Facebook bijvoorbeeld al na drie regels een ‘lees meer’-knop ingesteld, waar dit er voorheen zeven waren. Kort maar krachtig is dus key. Maar wat voor posts ga je dan inzetten? Interactie maakt het verschil in 2020. Maak dus gebruik van infographics, livestreams, foto’s, winkelposts, quizzen en polls.

De basis

Hoe je het ook went of keert, uiteindelijk blijft voor mij de basis van communicatie hetzelfde. Door heldere doelen te stellen en je doelgroep op de eerste plaats te zetten, bereik je het meest. Pas als je dit onder de knie hebt, kun je gaan inspelen op de trends van het nieuwe jaar. Wij zijn er in ieder geval klaar voor! Benieuwd hoe jij met jouw bedrijf in 2020 de online communicatie het best kunt aanpakken? Neem contact op met een van onze experts via e-mail of (071) 331 01 84.


Geplaatst op 10-01-2020 door Renee Verbraak

Overige actualiteiten