Scoren met jouw nieuwsbrief: haal alles eruit wat erin zit

Een nieuwsbrief is het beste communicatiemiddel om in contact te blijven met jouw (bestaande) klanten. Je stuurt deze direct naar hun persoonlijke inbox en je biedt de lezer antwoord op eventuele vragen. Maar ook de statistieken van verzonden nieuwsbrieven bieden veel inzicht. Openen je ontvangers de nieuwsbrief, welke items vinden ze interessant én scoort jouw nieuwsbrief boven- of ondergemiddeld ten opzichte van concullega's uit de branche? 

E-mail Benchmark 2021

Ieder jaar geeft Team ITG een rapport uit met de Nederlandse e-mail- en nieuwsbriefstatistieken. Met een duidelijk onderscheid tussen B2B, B2C, verschillende branches en verzendmomenten. Hoeveel procent van de ontvangers opent gemiddeld een nieuwsbrief? En wat is het klikratio? Door dit te vergelijken met jouw persoonlijke statistieken, weet je wat je goed doet en waar ruimte is voor verbetering. 

Bekijk de volledige E-mail Benchmark 2021

Optimaliseren = uitproberen

Uit het onderzoek blijkt dat dinsdag de populairste verzenddag is. Ook ziet Newcom pieken in verzending tussen 06.00 en 08.00 uur 's ochtends. Hoe zit dat voor jouw nieuwsbrief? Door verschillende dagen én tijdstippen uit te proberen, leer je het best wat voor jouw doelgroep werkt. Zo vind je het ideale verzendmoment voor jouw nieuwsbrief.

Daarnaast zijn onderwerpregels en de inhoud van je nieuwsbrief heel belangrijk. Wat wil jouw doelgroep lezen en wat triggert hen om de nieuwsbrief te openen? Welk nieuwsbriefprogramma je ook gebruikt, hoogstwaarschijnlijk kun je de klikstatistieken inzien. Zo vind je terug op welke links jouw lezers hebben geklikt en hoe vaak. Dit zijn de onderwerpen die jouw lezers het meest interesseren. Probeer eens deze onderwerpen in je onderwerpregel mee te nemen, meer soortgelijke artikelen te schrijven of de volgorde van berichten in jouw nieuwsbrief te veranderen. Ook kun je A/B testen op verschillende onderwerpregels. En kijk wat dit doet met het open- en klikratio van jouw nieuwsbrief. 

Maximaal scoren met nieuwsbrieven

Het schrijven, opstellen en analyseren van nieuwsbrieven is een vak apart. Wil jij meer weten over wat jouw doelgroep wilt lezen, hulp bij het schrijven van artikelen of jouw nieuwsbrief beter laten scoren? Wij ondersteunen je of nemen het indien gewenst volledig van je over. Zo verstuur jij straks pakkende en doeltreffende nieuwsbrieven. Neem contact op met een van onze communicatieadviseurs of bel naar (071) 331 01 84 voor meer informatie. 


Geplaatst op 22-06-2021 door Renee Verbraak

Overige actualiteiten