Media in 2021: waardevolle relaties, nieuwe functies en online events

Social media groeit! Niet alleen de bekende kanalen, maar ook de minder bekende kanalen groeien. Én volgens het jaarlijkse onderzoek van Newcom Research en Consultancy zet dit door in 2021. Welke (online) mediatrends we nog meer kunnen verwachten? Simone vertelt het je!

Social media in 2020 

Opvallend is dat alle grote social media platformen in 2020 groeien. WhatsApp is en blijft het grootste platform in Nederland met 12,1 miljoen gebruikers. Maar 10% van de Nederlanders gebruikt Whatsapp niet. Het gebruik van Youtube, Instagram en TikTok zijn het meest gestegen en dat is ook de verwachting voor 2021.

Opvallende stijging Facebook 

Tot een jaar geleden zat Facebook in een neerwaartse spiraal. Het aantal gebruikers nam af, vanwege de vele schandalen die Facebook kende. Waaronder berichten over de quizapp 'thisisyourdigitallife', die via Facebook informatie zou verzamelen over gebruikers. Daarnaast riep Arjen Lubach op om Facebook te boycotten, waarna duizenden Nederlanders hun account verwijderden. Ook andere datalekken die aan het licht kwamen kosten Facebook gebruikers.

Waardevolle relaties in plaats van massa 

Gaandeweg 2020, en zonder grote schandalen, wist Facebook weer iets te groeien in het aantal gebruikers. Toch zal het lastig zijn nog een grote groei door te maken, omdat veel gebruikers alsnog hun account verwijderen. Daarentegen is de oprichter van Facebook wel hard bezig om Facebook meer privé te maken, zo voelen gebruikers zich veiliger in hun eigen bubbel. En als het veilig voelt, kan de gebruiker werken aan en uitbouwen van de oprechte, waardevolle relaties. In plaats van zoveel en zo snel mogelijk vrienden maken, wat voorheen het doel was van veel Facebookgebruikers. Nu blijkt dat dat niet helemaal werkt, aangezien deze relaties niet betrokken zijn en dus niets ‘doen’. 

Gevaar voor Instagram  

Na Facebook is Instagram het meest gebruikte platform in de wereld. Nergens is het zo makkelijk om visuele verhalen persoonlijk te vertellen. Maar, er dreigt gevaar! Uit onderzoek blijkt dat gebruikers het plezier in de app verliezen. De grote reeks updates in 2020 maken de app complex. Ook het toenemend aantal commerciële functies komt de gebruikerservaring niet ten goede.

Instagram Reels en Shopping 

Reels en Shopping zijn twee van die grote, belangrijke functionaliteiten die Instagram in 2020 lanceerde. De twee icoontjes van Reels en Shopping nemen sinds eind vorig jaar een prominente rol in het nieuwe design van de app. Daardoor werd al snel duidelijk dat hier de focus op komt te liggen in 2021. 

De Reels, korte video’s, zie je binnenkort ook op Facebook. Het doel? Meer persoonlijke content creëren. De grondlegger van deze video’s is natuurlijk TikTok. Of de Reels op Instagram net zo populair worden als op TikTok valt nog te betwijfelen.

Shopping is het proces waarbij producten rechtstreeks op sociale media worden verkocht, oftewel social commerce. De markt van social commerce lag eind 2020 op zo’n 89,4 miljard dollar. Dit zal naar verwachting groeien tot 604,5 miljard dollar in de komende zeven jaar. Op dit moment bieden alleen Facebook, Instagram en Pinterest concrete mogelijkheden aan voor social commerce, maar ook andere apps ontwikkelen stevig door om deze functie toe te voegen.

Strategie bepalen blijft belangrijk 

Er is een groeiend aanbod op het gebied van social media. Welk medium gebruik je voor jouw bedrijf? Het is belangrijk om goed na te denken over het doel. Wat wil je bereiken? Een goede communicatiestrategie helpt hierbij. Bestaat er twijfel over welke social media de doelgroep het best bereikt: experimenteer! Als Facebook inderdaad veelal gaat richten op waardevolle relaties, zorg er dan voor dat je doelgroep betrokken is. Dit doe je door te verplaatsen in de doelgroep. Hoe breng je de boodschap het best over? Wat zouden zij graag willen zien of lezen? Twee vliegen in één klap!

Groeiend aanbod events 

Deze voorspelling klinkt misschien wat ongeloofwaardig zo midden in een pandemie, maar events gaan in 2021 wel degelijk populairder worden. De online varianten dan. COVID-19 heeft deze ontwikkeling in een stroomversnelling gebracht. 

Een Webinar en online congres organiseren is veel goedkoper dan een fysieke bijeenkomst. Online events worden daardoor voor steeds meer organisaties een toegankelijk communicatiekanaal en daarmee een interessant alternatief. Het wordt steeds ‘normaler’ en breder geaccepteerd. Daardoor blijkt een online event niet alleen een haalbare kaart, maar in veel gevallen ook een effectieve oplossing. Het nieuwe ‘normaal’ voor 2021!   

Klaar voor het komende jaar! 

Onze media- en communicatieadviseurs zijn klaar voor het nieuwe jaar! Ze zijn op de hoogte van de laatste mediatrends en erg benieuwd of deze trends tot uiting komen in 2021. Nieuwsgierig hoe jij met jouw bedrijf in 2021 de online communicatie het best kunt aanpakken? Neem contact op met één van onze experts via communicatie@verdel.nl of (071) 331 01 84.


Geplaatst op 5-01-2021 door Simone Disseldorp

Overige actualiteiten