5 Instagram-innovaties die je niet mag missen!

Instagram heeft veel nieuwe functionaliteiten aangekondigd. Onze communicatieadviseurs sommen de 5 belangrijkste voor je op. Zo ben je weer helemaal up-to-date over Instagram. 

IGTV flopt en heet voortaan Instagram Video 

Het had de concurrent van YouTube moeten worden, IGTV. Instagram positioneerde daarom IGTV als afzonderlijk merk naast de video’s in de regulier feed. Gevolg is dat de minder intensieve instagramgebruikers hier lastig hun weg in vinden.  

Instagram erkent bovenstaand en gooit het roer om. IGTV verdwijnt en voegt zich bij Instagram Video. Dit onderdeel is vanaf nu te zien op alle profielen en weergegeven als driehoek tussen het feedoverzicht en de getagde berichten. Onder deze sectie vind je alle video content: Reels, videoposts en de langere IGTV-video’s 

Verdwijnen de lange video’s dan op Instagram? Nee, die kant wil Instagram (nu nog) niet op. Het is nog steeds mogelijk om langere video’s op het socialmediaplatform te plaatsen. In de feed toont de video maximaal 60 seconden. Om de video af te kijken klikken gebruikers de post aan.  

Likes voor Instagram Stories 

Instagram gaat testen met likes voor Instagram Stories. De likes zijn tijdens de test alleen zichtbaar voor de maker en niet openbaar. Door de likes moet het jou als maker meer inzicht geven in de populariteit en daarmee de kwaliteit van de tijdelijke content. Het is trouwens niet de eerste keer dat Instagram test met likes op Stories. Insiders geven aan dat de uitrol van likes op Stories mogelijk binnenkort grootschalig geïntroduceerd wordt. 

WhatsApp geïntegreerd in Instagram 

Het is bij de meeste wel bekend dat zowel WhatsApp als Instagram bedrijven zijn van Facebook. Het bedrijf zet nu nieuwe stappen om de platformen met elkaar te verbinden en het voor gebruikers nog makkelijker te maken om contact op te nemen met bedrijven.  

Waar kan de instagramgebruiker contact met je opnemen via WhatsApp? Je kan de contactmogelijkheid instellen op je feed, maar ook als call-to-action voor je Instagram-Ads. 

Instagram Ads WhatsAppInstagram contact WhatsApp

Instagram test ‘Map Search’ 

Binnenkort misschien met jouw bedrijf zichtbaar op een geografische kaart in Instagram? Ja! Instagram is dit aan het testen en onze communicatieadviseurs zijn laaiend enthousiast over dit experiment van Instagram. Zij verwachten dat dit een zeer waardevolle toevoeging is voor alle bedrijven gelinkt aan de toeristische sector. 

Instagram Map Search

'Swipe-up' ook voor kleinere accounts

Jarenlang is het een veel gekoesterde wens van menig communicatie-, marketinig- of socialmedia-expert geweest: 10.000 volgers! Bij het behalen van deze doelstelling unlock je de mogelijkheid om middels een swipe-up volgers naar een website te sturen. Deze doelstelling mag misschien binnenkort zo de prullenbak in. 

Grote kans dat je gezien hebt dat de swipe-up is vervangen voor de linksticker. Als na testen blijkt dat dit aanslaat bij de gebruikers, wil Instagram onderzoeken om de linksticker voor meer accounts mogelijk te maken. Waardoor jij met een kleiner account ook de mogelijkheid krijgt om vanuit je Stories naar je website te linken.

Update 28 oktober: linksticker voor iedereen, dus ook voor jou!

Besteed jij je communicatie liever uit? 

Word je enthousiast van bovenstaand verhaal maar heb je de tijd of kennis niet om mee te gaan met deze ontwikkelingen? Onze communicatieadviseurs helpen jouw bedrijf graag met compleet verzorgde communicatie. Neem contact met ons op via (071) 331 01 84 of stuur een e-mail.  


Geplaatst op 19-10-2021 door Renee Verbraak

Overige actualiteiten