Een pakkende socialmediapost, hoe schrijf je die?

Op social media word je overspoeld met content. Berichten waar je zo voorbij scrolt en irrelevante informatie. Maar niet alleen jij, óók je doelgroep heeft hiermee te maken. Hoe zorg je ervoor dat je ondanks de zeeën van berichten opvalt? Wij geven je een paar tips!

Het trechtereffect

Laat ik beginnen bij het begin. Iedere dag sturen tal van bedrijven ontzettend veel berichten de wereld in. Door deze grote hoeveelheid berichten, wordt jouw bericht niet altijd aan je doelgroep getoond. En als je bericht gezien wordt, stopt je doelgroep dan ook met scrollen? Leest ze het vervolgens ook echt en onderneemt ze daarna actie? Kleine kans! Deze willen we natuurlijk vergroten. Daarom is de eerste tip simpel: zorg dat je vaker online zichtbaar bent!

Hoe pak je dit aan?

Door hetzelfde bericht op verschillende manieren in te steken en te plaatsen, zien meer mensen jouw bericht. En omdat de kans klein is dat ze andere berichten over hetzelfde onderwerp al voorbij hebben zien komen, is het ook niet storend voor de doelgroep. Zorg wel dat je altijd nieuwe informatie deelt in je bericht. Plaats bijvoorbeeld één post over je artikel met X aantal tips in het algemeen. Plaats daarna een post waarin je tip 1 al weggeeft. En deel daarna in een nieuwe post tip 2 met je doelgroep. Zo kun je jouw artikel veelvoudig hergebruiken, zonder dat je in herhaling treedt. 

Context is key

Je doelgroep stopt alleen met scrollen, als in één oogopslag duidelijk is dat jouw bericht voor hen bedoeld is. Laat daarom in jouw context duidelijk naar voren komen wat er in dit bericht te vinden is. Voor wie is het bericht bedoeld? Wat is de waarde? Maak de context daarom als volgt duidelijk:

  • Vertel in de eerste regel waar het bericht over gaat
  • De gebruikte afbeelding moet aansluiten op het bericht
  • En indien je gebruik maakt van een link, moet de linktekst overeen komen met waar je terecht komt na het klikken op de link. 

Voorbeeld

Hieronder een voorbeeld van een van onze eigen LinkedIn-berichten. In de eerste twee regels, de afbeelding en de link wordt duidelijk waar deze post over gaat. Én voor wie het relevant is. Als dat de aandacht trekt en aanspreekt, leest je doelgroep verder.

Mooie url's

Leuk, zo'n ingekorte url. Maar waar ga je heen als je klikt op een onduidelijke bitly-link? Daar kom je pas achter als je er bent. En dat maakt de kans dat jouw doelgroep jouw link volgt stukken kleiner! Geef daarom duidelijk aan wat er gebeurt als je lezer op de link klikt.

Bijvoorbeeld: 'Benieuwd naar meer tips over het schrijven van een pakkende socialmediapost? Ga naar onze blogpagina voor de laatste tips en trucs ➡️ bit.ly/blog-socialmediapost-schrijven.' Zowel in de inleidende tekst, als in de url, zie je waar je naartoe gaat als je op de link klikt. 

Training: schrijven voor social media

Wil je meer tips over het gebruik van hashtags, pakkende teksten schrijven, feedback op eigen posts krijgen en andere handvatten om met jouw social media aan de slag te gaan? Volg onze training schrijven voor social media! Geef je jouw bedrijfscommunicatie liever volledig uit handen? Ook dan helpen we je graag vooruit! Neem voor meer informatie contact op met een van onze experts via (071) 331 01 84 of stuur een e-mail naar ons communicatieteam


Geplaatst op 3-08-2021 door Renee Verbraak

Overige actualiteiten