Dé mediatrends 2022 volgens ons communicatieteam

Wat kan je dit jaar verwachten op het gebied van communicatie? Onze communicatieadviseurs delen hun verwachtingen over social media, video, tone of voice, contentstrategieën, cookies en nog veel meer.

Benieuwd naar de ICT-trends voor 2022? We delen ze met je in deze blog

Efficiënt communiceren doe je zo

Renee licht een trend toe waar zij graag haar handen voor uit de mouwen steekt. "Communicatie is voor ieder bedrijf ontzettend belangrijk. Maar voor sommige organisaties of medewerkers is het vooral tijdrovend. Wat ga je waarover communiceren en hoe weet je dat jouw communicatie écht zijn vruchten afwerpt? Door vooraf, niet alleen een communicatieplan, maar ook keuzes te maken, zet je jouw communicatie efficiënt in."

Kies jóúw kanalen

Er zijn ontzettend veel socialmediakanalen. Ieder met een eigen doeleind én doelgroep. Dit betekent alleen niet dat jij met jouw bedrijf ieder kanaal moet inzetten. Kies alleen voor kanalen waar jouw doelgroep zich op bevindt.

"Als je wilt dat jouw boodschap bij jouw doelgroep overkomt, moet je communiceren via het kanaal waar jouw doelgroep zich bevindt. Dit klinkt misschien logisch, maar is niet altijd vanzelfsprekend. Zo kun je bijvoorbeeld een video op YouTube zetten, maar als jouw doelgroep daar niet actief is, maar wel op Instagram... Plaats de video dan direct op Instagram om hen te bereiken."

Content plannen en recyclen

Als je jouw kanalen hebt gekozen en een plan hebt gemaakt, is het tijd om aan de slag te gaan met de content. Gelukkig hoef je hiervoor niet iedere keer het wiel uit te vinden. Door contentreeksen, rubrieken en thema's te verzinnen, communiceer jij gemakkelijk jaarrond over relevante onderwerpen. Op een speelse en efficiënte manier. 

"Stel, jouw communicatiemix bestaat uit een website, nieuwsbrief, LinkedIn en Instagram. Een artikel die je op de website plaatst, kun je ook meenemen in de nieuwsbrief. Daarnaast plaats je een informatief bericht op LinkedIn. En je deelt een persoonlijke quote of ervaring van een collega op Instagram. Zelfs na al deze plaatsingen, kun je het artikel hergebruiken. Deel bijvoorbeeld nog een andere tip of licht een bepaald onderwerp uit het artikel uit. Door content te recyclen, zijn de mogelijkheden eindeloos!"

Het communicatieplan, de contentreeksen en jouw communicatiemix komen natuurlijk niet uit de lucht vallen. Het is belangrijk dat je hier vooraf goed over nadenkt, brainstormt en keuzes maakt. Dit betekent soms ook dat je ideeën los moet laten. 

Een trouwe klant is goud waard

Ook communicatieadviseur Simone is enthousiast over de nieuwste trend, vooral die zich richt op het actieve publiek. Eerder wilde bedrijven een zo groot mogelijk publiek bereiken. In 2022 zien we dat de focus ligt op het actieve publiek, die zijn namelijk veel waardevoller dan oppervlakkige volgers. Daardoor in een hoge investering in nieuwe klanten minder belangrijk. Want, een trouwe klant is goud waard!

Dynamische content 

Een trend die hier goed bij aansluit, is de persoonlijke aanpak. Een trouwe klant voelt zich natuurlijk niet zomaar verbonden. Een klant wil niet behandeld worden als een nummertje, maar zich persoonlijk aangesproken voelen. Aan de andere kant hechten (potentiële) klanten ook veel waarde aan anonimiteit. Dus hoe pak je dat aan? De oplossing is: dynamische content, ofwel wisselende content. Op die manier wordt de content aangepast aan de persoonlijke voorkeuren van de klant, zonder te veel persoonlijke gegevens te verzamelen. 

Blogs zijn hier een goed voorbeeld van. Het plaatsen van nieuwe berichten, afgestemd op de voorkeuren van de doelgroep én soms aanhakend bij de actualiteit. Een website met veel dynamische content heeft vaak een hoog percentage vaste bezoekers die bij een nieuwe post iedere keer weer terugkeren. Op deze manier wordt gewerkt aan het vertrouwen in jouw merk. De uitdaging voor 2022 ligt dan ook in het vinden van de juiste balans tussen deze berichten en de doelgerichte, informatieve content.

Inspelen op de emotie 

Emotionele binding speelt daarbij ook een steeds belangrijkere rol in de marketing.  Die binding helpt namelijk bij het maken van (aankoop)beslissingen. Het is bewezen dat inspelen op de emoties eerder leidt tot actie en dus zeer effectief is. Ook blijft het positieve gevoel langer hangen, wat bijdraagt aan een duurzame relatie met de klant. Vooral het inspelen op nostalgische gevoelens stijgt in populariteit. Hierdoor zijn mensen eerder bereid om geld uit te geven. Vervolgens ontstaat uit de verbondenheid een positieve associatie wat op de lange termijn erg waardevol is. 

Persoonlijke video’s

En, nog meer goed nieuws! De persoonlijke aanpak zet zich voort in video. De verwachting is namelijk dat ook de inzet van persoonlijke video’s stijgt in het nieuwe jaar. Veel mensen zijn afgelopen jaar gewend geraakt om achter een webcam te zitten tijdens meetings. Een persoonlijk kijkje in de keuken van een collega of klant. Hoe leuk is het om zo’n persoonlijke video te maken vanuit de huis- of werkkamer en in te zetten voor jouw merk? 

Voorbereiden op het verdwijnen van cookies

Tot slot praat Sharon je graag bij over het verdwijnen van cookies en het belang van het opbouwen van je eigen community. Twee trends met raakvlakken.

2022 is het laatste jaar met Third Party Cookies. Want vanaf volgend jaar, 2023, zal ook Google geen Third Party Cookies meer plaatsen met zijn internetbrowser Chrome. Deze verandering zorgt er voor dat er minder persoonlijke data wordt opgeslagen. Partijen als Facebook en Google mogen geen tekstbestand (cookie) meer plaatsen op jouw computer om jouw internetgebruik te monitoren. Voor jouw als gebruiker goed nieuws, maar als zakelijke ondernemer en/of marketeer het tegenovergestelde. Het is vanaf 2023 niet meer mogelijk om jouw websitebezoekers te retargetten, de klantjourney te meten of een socialmediacampagne te richten op een lookalike audience.

Ben jij dagelijks actief bezig met marketingstrategieën en budgetten? Dan ben je waarschijnlijk al op de hoogte van de nieuwe cookiewetgeving. En heb je de afgelopen maanden al de eerste uitdagingen moeten overwinnen nu Microsoft Edge en de nieuwste iOS al steeds meer Third Party Cookies blokkeren. 

Is al het bovenstaand wel nieuw? Geen zorgen! Gedurende het jaar zullen we onze kennis met je delen en je helpen met de voorbereiding van de nieuwe cookiewetgeving in 2023. Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuwe informatie over cookies? Schrijf je rechtsonder op deze pagina in voor onze nieuwsbrief.

Bouw je huis op eigen grond

Deze trend is gebaseerd op de bekende uitspraak ‘Don’t build your house on rented land’. Met deze uitspraak wordt bedoeld dat het contact met je doelgroep niet te veel mag leunen op een platform wat je zelf niet bezit.

Social media is hier een voorbeeld van. Super belangrijk in je communicatiemix, maar het is nog belangrijker om naast social media een platform te hebben wat van jouw is. Zo ben je voor jouw trouwe klanten altijd bereikbaar en niet afhankelijk van algoritmes en de populariteit van een platform. 

In 2022 wordt het ook door de cookies nog belangrijker om een centraal punt te hebben ‘op eigen grond’. Zoals je website, nieuwsbrief of app. Gelukkig blijkt uit onderzoek van het Content Marketing Institute dat vele van jullie dit ook al doen. 90% gebruikt de website voor contentverspreiding, 76% heeft een eigen blog en 69% een digitale nieuwsbrief. 

Heb jij met jouw bedrijf nog niet je eigen plek voor het delen van je content? Schrijf dit dan snel bovenaan je to-do-list voor 2022! 

Meer informatie

Ben je op zoek naar hulp bij het volgen van deze trends? Onze media- en communicatieadviseurs helpen je graag met een training of bij de complete uitbesteding van jouw communicatie. Je kunt hen bereiken via communicatie@verdel.nl of via 071 331 01 84.


Geplaatst op 14-01-2022 door Renee Verbraak


Overige actualiteiten