Altijd online zichtbaar met een contentkalender

We zeggen het wel vaker: goede communicatie begint met een plan! Na het bepalen van je communicatieplan en -strategie, ga je aan de slag met je socialmediaplan, een creatieve brainstorm en het uitwerken van je contentplanning. Benieuwd hoe je een goed-gevulde contentkalender maakt? Wij leggen het je stap voor stap uit.

Waarom en wanneer een contentkalender?

Laten we beginnen bij de waarom. Een contentkalender geeft houvast. Je weet wanneer welke content online komt waardoor je altijd online zichtbaar bent. Ook is het makkelijk afwerken, welke content of input heb je nog nodig om jouw content te vullen? Als je hiermee aan de slag gaat, staat jouw communicatie nooit stil.

Wanneer begin je dan met een contentkalender? Het liefst vandaag nog! Maar het is ook geen gek idee om nu alvast te beginnen met jouw contentkalender voor 2022. Aan welke onderwerpen wil jij komend jaar extra aandacht schenken en waar ga jij je op richten met je communicatie? Dit zijn ook onderwerpen die in jouw communicatieplan en -strategie naar voren komen.

Een creatieve brainstorm

Voor je de contentkalender invult, is het fijn om met elkaar een sessie te brainstormen. Hierin ga je aan de slag met:

  • De theorie: welke contentvormen bekijkt jouw doelgroep het meest?
  • De kenmerken van de doelgroep: in welke levensfase staat hij/zij, wat houdt hen bezig?
  • Ideeën: hoe speel je in op al het bovenstaande?

Naar aanleiding van deze brainstormsessie bepaal je contentreeksen, thema's en andere rubrieken die terugkomen in jouw contentkalender.

Vullen die kalender!

Nu je weet waar je je communicatie op wilt richten komend jaar, en verschillende ideeën hebt bedacht, is het tijd om je contentkalender te vullen. Welke periode wil je welke thema's extra uitlichten? Hoevaak laat je de bepaalde contentreeksen terugkomen? En plan je maandelijks een blog in, of ga je dit toch vaker delen? Zet álles in de kalender.

Je kunt ook gebruik maken van een inhaakkalender. Hierop vind je alle bijzondere dagen, zoals Kerstmis, Koningsdag, de dag van de leraar en meer, waardoor je hierop kunt inspelen met jouw communicatie. Áls het relevant is voor jouw bedrijf. 

Wij gebruiken socialmediatool Coosto voor het inplannen, onderhouden en monitoren van onze social media.

Contentkalender

Tip! Gebruik verschillende kleuren

Misschien heb jij ook bepaald dat je op het ene kanaal andere content plaatst dan op het andere kanaal. Maak dan onderscheid in je content door jouw contentkalender met verschillende kleuren te vullen. Bijvoorbeeld roze voor Instagram, blauw voor LinkedIn, geel voor stories en oranje voor evenementen. Zo zie jij in één oogopslag wat wanneer waar gebeurt.

Jouw contentkalender klaar voor gebruik!

Alle voorbereidingen getroffen? Dan kan je aan de slag met de uitvoer van jouw content! De planning staat natuurlijk niet in steen gebijteld, dus je kan altijd wat schuiven als dat beter uitkomt. Als je maar zorgt dat jouw bedrijf altijd online zichtbaar is!

Benieuwd hoe je een pakkende socialmediapost schrijft? Lees onze blog.

Aan de slag met content

Wil jij graag meer weten over effectief communiceren en online zichtbaar zijn? Of geef je liever de touwtjes uit handen? Neem contact op met onze communicatieadviseurs via (071) 331 01 84 of stuur een e-mail.

Bekijk ook ons webinar over online communicatie.


Geplaatst op 9-11-2021 door Renee Verbraak


Overige actualiteiten