AI in Google-zoekresultaten, wat betekent dit voor SEO?
Google vernieuwt zijn zoekresultaten met AI-functies zoals AI-overviews en een AI-modus. Communicatieadviseur Sascha is in deze veranderingen gedoken. Ontdek wat dit betekent voor jouw vindbaarheid en hoe je je SEO-strategie toekomstbestendig maakt.
Hoe het tot nu toe werkte
Search Engine Optimization (SEO) is een belangrijk onderdeel van je communicatiestrategie. Je wilt natuurlijk dat je website zo goed is ingericht, dat jij bovenaan de zoekresultaten staat. En dat er op jou geklikt gaat worden. Tegenwoordig verandert het landschap waarin dit gebeurt. Uiteraard blijven doelgericht zoekwoordenonderzoeken en alle facetten van SEO relevant, alleen gaat het nu een stuk verder dan dat.
Sascha: "Traditioneel ging SEO over het in kaart brengen van relevante zoekwoorden, optimale on-page content, technische optimalisaties en autoriteit. Wanneer dit goed gebeurde, verscheen jouw website in de blauwe linklijst (de organische resultaten), en kon je rekenen op een gezond klikpercentage (CTR). Maar dat beeld verandert."
Wat is er nieuw binnen de Google-zoekresultaten?
De meest opvallende ontwikkelingen binnen de Google-zoekresultaten zijn de introductie van de zogeheten AI-overviews en de AI-modus (of conversatie-/chatmodus) binnen Google Search, en de gevolgen daarvan.
AI-overviews
Met de komst van AI was het te verwachten dat ook Google meeging met deze trend. Sinds mei 2024 werd de functie van AI-overviews officieel uitgerold in de VS, daarna ook breder.
"Google laat bovenaan de zoekresultaten een door AI gegenereerde samenvatting zien, een soort mini-antwoord op de zoekvraag, vaak met links naar bronnen."
Wat zijn belangrijke kenmerken?
- Ze verschijnen vooral bij informatieve zoekvragen (‘hoe’, ‘wat’, ‘waarom’) in plaats van commerciële zoekopdrachten.
- De klik naar jouw website wordt niet vrijblijvend: als Google het antwoord al direct geeft, is de klik minder vanzelfsprekend.
- Jouw content kan onderdeel zijn van de bronnen waaruit de AI-overviews informatie haalt. Dit levert nieuwe zichtbaarheid op, maar ook minder controle over de klik.
AI-modus
"Sinds oktober gaat Google verder met de AI-modus: een interactieve, chatachtige zoekervaring waar gebruikers vervolgvragen kunnen stellen, context behouden en dieper in een onderwerp kunnen duiken."
Wat betekent dit praktisch?
- Gebruikers zoeken niet langer alleen via één zoekopdracht, maar via een reeks van vragen;
- De vorm van de interactie verschuift: niet alleen “zoekwoord → resultaat”, maar “vraag → gesprek → resultaat”;
- Dit vraagt om content die niet alleen antwoord geeft, maar meedenkt, context biedt en uitnodigt tot verdere verkenning.
Gevolgen voor jouw CTR en zichtbaarheid
Met de introductie van AI-overviews daalde de klik-door-naar-website ratio. Google geeft zelf aan dat de functies vragen om verandering. En met de AI-modus ligt er waarschijnlijk opnieuw druk op de klik: want wanneer de gebruiker in de zoekomgeving blijft (via chat), gebeurt er minder snel een klassieke door-klik.
Toch is er een lichtpunt: "Dit betekent niet het einde van SEO, maar een evolutie. Bedrijven die nu al anticiperen, kunnen juist voordeel halen: door beter zichtbaar te zijn binnen de nieuwe onderdelen van de Google-zoekresultaten én door content te bieden die de klik uitnodigt óf juist betrokkenheid creëert zonder klik."
Strategie voor een 360-graden aanpak
Deze 2 ontwikkelingen zijn op dit moment de meest urgente bij de Google-zoekresultaten, maar er komt nog meer. Hoe dit er precies uit gaat zien, is deels bekend, maar wanneer en in welke vorm is nog de vraag. Wel kunnen we stellen dat de content van enkel je website niet meer genoeg zal zijn met AI binnen de Google-zoekresultaten.
Je moet je content 360-graden inzetten:
- Breid je contentportfolio uit: zet je content breder in. Denk aan video’s, klantreviews, social posts en andere formats die aansluiten bij je doelgroep. Google kijkt steeds meer naar zichtbaarheid over meerdere kanalen heen.
- Optimaliseer voor context, niet alleen voor keywords: schrijf niet alleen voor zoekwoorden, maar voor échte vragen van gebruikers. Zorg voor duidelijke structuur, betrouwbare informatie en gebruik structured data om Google te helpen je content te begrijpen.
- Zichtbaarheid én betrokkenheid: het draait niet alleen om bovenaan staan, maar ook om opvallen in AI-resultaten. Maak je content aantrekkelijk genoeg om geciteerd te worden én om doorkliks te verdienen.
- Vraagstuk binnen de organisatie: het organisatorische vraagstuk is van belang: je moet als bedrijf de stap naar persoonlijk maken. Persoonlijke en actuele content, denk aan reviews of praktijkvoorbeelden, wordt steeds belangrijker voor online vindbaarheid.
Wil je sparren over jouw SEO-strategie?
De zoekresultaten van Google zijn in beweging en dat brengt kansen én uitdagingen met zich mee. Wil je weten wat deze veranderingen voor jouw vindbaarheid, strategie en content betekenen? Ons online media-team staat klaar om samen met jou de juiste koers uit te zetten.
Mail Sharon 071-7440054