1. Verdel
  2. Nieuws
  3. AI in Google resultaten

AI in Google-zoekresultaten wat betekent dit voor SEO?

Google vernieuwt zijn zoekresultaten met AI-functies zoals AI Overviews en een AI-Modus. Ontdek wat deze veranderingen betekenen voor jouw vindbaarheid en hoe je je SEO-strategie toekomstbestendig maakt.

Hoe het tot nu toe werkte

Search Engine Optimization (SEO) is een belangrijk onderdeel van je communicatiestrategie. Je wilt natuurlijk dat je website zo goed is ingericht, dat jij bovenaan de zoekresultaten staat. En dat er op jou geklikt gaat worden. Tegenwoordig verandert het landschap waarin dit gebeurt. Uiteraard blijven doelgericht zoekwoordenonderzoek en alle facetten van SEO relevant, alleen gaat het nu een stuk verder dan dat.

Traditioneel ging SEO over het in kaart brengen van relevante zoekwoorden, optimalie on-page content, technische optimalisaties en autoriteit. Wanneer dit goed gebeurde, verscheen jouw website in de blauwe linklijst (de organische resultaten), en kon je rekenen op een gezond klikpercentage (CTR). Maar dat beeld verandert.

Wat is er nieuw binnen Google?

De meest opvallende ontwikkelingen zijn de introductie van de zogeheten AI Overviews en de AI-Modus (of conversatie-/chatmodus) binnen Google Search, en de gevolgen daarvan.

AI Overviews

Met de komst van AI was het te verwachten dat ook Google meeging met deze trend. Sinds mei 2024 werd de functie van AI Overviews officieel uitgerold in de VS, daarna ook breder.

Kort samengevat: Google laat bovenaan de zoekresultaten een door AI gegenereerde samenvatting zien, een soort mini-antwoord op de zoekvraag, vaak met links naar bronnen.

Belangrijke kenmerken:

  • verschijnen vooral bij informatieve zoekvragen (‘hoe’, ‘wat’, ‘waarom’) in plaats van commerciële zoekopdrachten.
  • de klik naar jouw website wordt niet vrijblijvend: als Google het antwoord al direct geeft, is de klik minder vanzelfsprekend.
  • jouw content kan onderdeel zijn van de bronnen waaruit de AI Overview informatie haalt. Dit levert nieuwe zichtbaarheid op, maar ook minder controle over de klik.

AI-Modus

Sinds oktober gaat Google verder met de AI-Modus: een interactieve, chatachtige zoekervaring waar gebruikers vervolgvragen kunnen stellen, context behouden en dieper in een onderwerp kunnen duiken. 

Wat betekent dit praktisch:

  • gebruikers zoeken niet langer alleen via één zoekopdracht, maar via een reeks van vragen;
  • de vorm van de interactie verschuift: niet alleen “zoekwoord → resultaat”, maar “vraag → gesprek → resultaat”;
  • dit vraagt om content die niet alleen antwoord geeft, maar meedenkt, context biedt en uitnodigt tot verdere verkenning.

Gevolgen voor jouw CTR en zichtbaarheid

Met de introductie van AI Overviews daalde de klik-door-naar-website ratio in diverse onderzoeken. Google geeft zelf aan dat de functies vragen om verandering.

En met de AI-Modus ligt er waarschijnlijk opnieuw druk op de klik: want wanneer de gebruiker in de zoekomgeving blijft (via chat), gebeurt er minder vaak een klassieke door-klik.

Toch is er een lichtpunt: dit betekent niet het einde van SEO, maar een evolutie. Bedrijven die nu al anticiperen, kunnen juist voordeel halen: door beter zichtbaar te zijn binnen de nieuwe onderdelen van de zoekresultaten én door content te bieden die klik uitnodigt óf juist betrokkenheid creëert zonder klik.

Hoe het tot nu toe werkte

Search Engine Optimization (SEO) is een belangrijk onderdeel van je communicatiestrategie. Je wilt natuurlijk dat je website zo goed is ingericht, dat jij bovenaan de zoekresultaten staat. En dat er op jou geklikt gaat worden. Tegenwoordig verandert het landschap waarin dit gebeurt. Uiteraard blijven doelgericht zoekwoordenonderzoek en alle facetten van SEO relevant, alleen gaat het nu een stuk verder dan dat.

Traditioneel ging SEO over het in kaart brengen van relevante zoekwoorden, optimalie on-page content, technische optimalisaties en autoriteit. Wanneer dit goed gebeurde, verscheen jouw website in de blauwe linklijst (de organische resultaten), en kon je rekenen op een gezond klikpercentage (CTR). Maar dat beeld verandert.

AI Overviews

Met de komst van AI was het te verwachten dat ook Google meeging met deze trend. Sinds mei 2024 werd de functie van AI Overviews officieel uitgerold in de VS, daarna ook breder.

Kort samengevat: Google laat bovenaan de zoekresultaten een door AI gegenereerde samenvatting zien, een soort mini-antwoord op de zoekvraag, vaak met links naar bronnen.

Belangrijke kenmerken:

  • verschijnen vooral bij informatieve zoekvragen (‘hoe’, ‘wat’, ‘waarom’) in plaats van commerciële zoekopdrachten.
  • de klik naar jouw website wordt niet vrijblijvend: als Google het antwoord al direct geeft, is de klik minder vanzelfsprekend.
  • jouw content kan onderdeel zijn van de bronnen waaruit de AI Overview informatie haalt. Dit levert nieuwe zichtbaarheid op, maar ook minder controle over de klik.

AI-Modus

Sinds oktober gaat Google verder met de AI-Modus: een interactieve, chatachtige zoekervaring waar gebruikers vervolgvragen kunnen stellen, context behouden en dieper in een onderwerp kunnen duiken. 

Wat betekent dit praktisch:

  • gebruikers zoeken niet langer alleen via één zoekopdracht, maar via een reeks van vragen;
  • de vorm van de interactie verschuift: niet alleen “zoekwoord → resultaat”, maar “vraag → gesprek → resultaat”;
  • dit vraagt om content die niet alleen antwoord geeft, maar meedenkt, context biedt en uitnodigt tot verdere verkenning.

Gevolgen voor jouw CTR en zichtbaarheid

Met de introductie van AI Overviews daalde de klik-door-naar-website ratio in diverse onderzoeken. Google geeft zelf aan dat de functies vragen om verandering.

En met de AI-Modus ligt er waarschijnlijk opnieuw druk op de klik: want wanneer de gebruiker in de zoekomgeving blijft (via chat), gebeurt er minder vaak een klassieke door-klik.

Toch is er een lichtpunt: dit betekent niet het einde van SEO, maar een evolutie. Bedrijven die nu al anticiperen, kunnen juist voordeel halen: door beter zichtbaar te zijn binnen de nieuwe onderdelen van de zoekresultaten én door content te bieden die klik uitnodigt óf juist betrokkenheid creëert zonder klik.

Sharon Honders - teamleider online media bij Verdel
Hulp bij Instagram

Hulp nodig? 

Wil jij aan de slag met Instagram? Of ben je al actief, maar heb je behoefte aan ondersteuning? Onze communicatieadviseurs helpen je hier graag bij! Neem contact op met onze teamleider online media, Sharon, voor meer informatie.

Mail Sharon 071-7440054