Wat doet… solutions consultant Jip?

Jip is de rots in de branding voor ons ICT-team. Met zijn brede kennis en drive om te optimaliseren helpt hij collega's en klanten met lastige vraagstukken, projectbegeleiding en technisch ontwerp. Hij gaat daarbij tot de bodem om te zoeken naar een passende oplossing. Hoe dat precies in zijn werk gaat? Collega Joyce vroeg hem het hemd van het lijf.

Kun je uitleggen wat jouw functie precies inhoudt? 

Als solutions consultant ben ik constant bezig om de producten waarmee we werken te optimaliseren. Ik duik grondig in systemen en deel mijn bevindingen met 'de buitendienst', dit is het team van collega's dat online applicaties, cloud- en securityoplossingen bij klanten implementeert. Ik maak bijvoorbeeld handleidingen of vraag collega's om samen dieper in programma's te duiken, daar komen hele leerzame dingen uit. Eigenlijk komt er van alles aan bod; van firewalls tot cloudoplossingen in Microsoft Azure. Er wordt ook weleens gezegd dat ik hier de 'go-to guy' ben.

En hoe uit dat zich richting klanten?

Ik zit regelmatig bij de meest uiteenlopende, wat grotere ondernemingen om tafel om uitdagende projecten op te pakken. In feite werk ik voor onze klanten precies hetzelfde als bij Verdel. Bedrijven bellen ons met een complex vraagstuk, en ik ga vervolgens op zoek naar de beste oplossing. Hierdoor ben ik als het ware de rechterhand van hun ICT-afdeling.

Hoe ben je in deze rol terechtgekomen?

Ik ben begonnen als stagiair in het Expert Center en vervolgens heb ik kennis op gedaan als systeem- en netwerkbeheerder. In die periode klopte Dick (onze technisch manager ICT) al heel veel bij mij aan met allerlei vragen: 'Hé Jip, weet jij misschien hoe dit zit?' of 'Jip, zou jij dat eens willen uitzoeken?'. Ik vind het gaaf om nieuwe dingen te leren, ben erg perfectionisch en krijg er een kick van om dingen tot op de bodem uit te zoeken én te begrijpen. Eigenlijk heb ik deze functie dus zelf een beetje gecreëerd. 

Wat wil je hiermee bereiken?

Het is natuurlijk heel mooi dat we straks meer kennis hebben, zowel binnen Verdel als voor onze klanten. Mijn doel is vooral dat iedereen straks precies op dezelfde manier werkt. Als iedereen ICT-oplossingen volgens dezelfde manier implementeert is de kans op fouten kleiner en zijn afwijkingen eenvoudiger op te sporen. Een aantal jaar terug was de documentatie die we hadden beperkt. We hebben in een korte tijd al veel stappen gemaakt, hoewel ik denk dat we er nog lang niet zijn. Er is altijd iets beter of veiliger te maken. Niet omdat dat nu niet lukt, maar puur omdat de ICT-branche continu innoveert. Dat maakt het ook zo uitdagend.


''We zijn er nog lang niet. Er is in deze branche altijd iets beter of veiliger te maken.''

Kun je wat vertellen over jouw innovatieteam?

Natuurlijk ben ik niet de enige die me binnen Verdel bezighoudt met innovatie. Samen met een hand vol andere collega's vormen we het innovatieteam. Zo'n 6 keer per jaar komen we samen om (nieuwe) ontwikkelingen en bevindingen door te spreken. Daar komen vaak hele interessante dingen uit. We hebben nu kennisessies over veiligheid en Intune/Azure AD achter de rug. Komende periode willen we ook de .NET-afdeling van het mediateam betrekken bij onze overleggen. Samen bedenk je tenslotte nog meer mooie oplossingen en leer je elkaars krachten beter kennen.

Hoe zie je de toekomst?

Met de stappen die we de afgelopen jaren binnen Verdel hebben gemaakt, weet ik zeker dat de veiligheid en efficiëntie van onze producten en diensten alleen maar toeneemt. Natuurlijk met als doel dat we steeds grotere, complexere klanten kunnen helpen.


Geplaatst op 13-06-2019 door Joyce Spruit

Overige actualiteiten