Praten tegen je apparaten: doe jij het al?

Voice is in opkomst en valt niet meer te negeren, want spreken is nu eenmaal eenvoudiger en sneller. Wist je bijvoorbeeld dat je in 1 minuut tijd 270 woorden kunt spreken, terwijl je er 41 typt? Dus waarom moeilijk doen met dat kleine toetsenbordje van je telefoon als je ook gewoon kunt zeggen wat je wilt? Afgelopen dinsdag bezocht ik samen met collega Sharon Online Tuesday, een online marketing event bij IBM Nederland. Tijdens deze avond lieten wij ons inspireren over de mogelijkheden van voice.

Dé nieuwe interface 

''Voice is dé nieuwe interface.'' Maarten Lens-Fitzgerald, oprichter van Conva Voice Services, zet de zaal direct met beide benen op de grond. Hij durft te beweren dat je over 5 jaar meer met apparaten praat, dan met je partner. In Amerika heeft 25% van de bevolking al een Google Home of Alexa van Amazon in huis. Dit kastje kun je middels spraak eenvoudig opdrachten voor je laten uitvoeren. Zo kun je de laatste file-informatie voor de route naar je werk laten oplezen, of een product toevoegen aan je boodschappenlijstje. Ook Nederland wandelt vrolijk mee met deze trend. Voor € 60 heb je al zo’n slimme Google-speaker bij je thuis staan.

What’s next? Praten tegen je koffiezetapparaat, oven of wasmachine? Het klinkt misschien als een ver-van-je-bed-show, maar fabrikanten als Samsung en Philips zijn volop bezig om deze technieken in hun apparaten te verwerken.

Google Assistent

Koen Vanderhoydonck, Marketing Automation Specialist bij Google, nam ons mee in de wereld van de techgigant. Het doel van Google is eenvoudig: zo snel en goed mogelijk antwoord geven op jouw vraag. Google zet daarom volledig in op ‘voice search’. Ofwel, zoeken met je stem. De Google Assistent is daarvoor dé oplossing. Deze vind je onder andere in je telefoon of je Google Home-speaker. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het de assistent vragen of bevelen, bijvoorbeeld: wat is het weer morgen? Stuur Erik een WhatsApp-bericht. Zet een timer voor 10 minuten. Hoe zeg je dankjewel in het Portugees? Wat is het telefoonnummer van Verdel ICT & Media?

Ranking Google zoekresultaten belangrijker

De Google Assistent haalt veel van de informatie die hij je geeft uit zogenoemde ‘rich snippets’. Dit is het zoekresultaat waarvan Google overtuigd is dat deze het beste antwoord geeft op de vraag van de gebruiker. In plaats van een lijst met suggesties geeft Google Assistent direct antwoord. Een voorbeeldje: “recept voor lasagne” geeft mij direct de kookinstructies van Albert Heijn. Je begrijpt, bedrijven zetten alles op alles om deze ereplekken te bemachtigen. Hoe je dit voor elkaar kunt krijgen is een verhaal apart, wij helpen je daar natuurlijk graag bij. 

Rabobank eerste bank met voice

Namens Rabobank vertelde Daan Gönning tot slot zijn verhaal over de integratie van Rabobank Mobielbankieren met Google Assistent. Daan is aanvoerder van het innovatieteam bij de Rabobank. Samen met zijn collega's en Google onderzochten zij hoe Rabo Mobielbankieren voor de gebruiker nog toegankelijker gemaakt kon worden. De uitkomst? Via spraak kun je eenvoudig jouw saldo opvragen en in de toekomst zelfs betaalopdrachten uitvoeren. Rabobank is de eerste bank ter wereld die gebruik maakt van voice en wil hiermee inspelen op innovatie.

Zelf aan de slag met voice

Het moge duidelijk zijn. Spraak is de manier om (in de toekomst) al jouw apparaten aan te sturen. Met Siri en Google Assistant zitten de mogelijkheden nu al in je broekzak. Benieuwd hoe we onder andere met voice kunnen helpen jouw bedrijf verder te automatiseren? Of het nu gaat om procesoptimalisatie, administratie, data-analyse of koppelingen met bestaande software. Onze ontwikkelaars gaan graag met je op zoek naar een passende oplossing. Neem voor meer informatie contact met mij op via (071) 744 0054 of l.zandvliet@verdel.nl.


Geplaatst op 19-02-2019 door Joyce Spruit

Overige actualiteiten