6 social mediatips voor online zichtbaarheid

Hoe zorg je ervoor dat jouw merk online zichtbaar is? Gebruik je wel of geen hashtags? En hoe schrijf je een pakkende post? We hebben 6 verschillende social mediatips voor je op een rijtje gezet.

Tip 1: Vraag je collega's om een bericht te liken, delen en op te reageren

Lukt het niet om met je posts een mooi resultaat neer te zetten? Geen zorgen, soms kan je dit gemakkelijk oplossen. De meeste social media-algoritmes tonen een bericht vaker wanneer er veel op gereageerd wordt. Deze interactie heb je deels zelf in de hand. Vraag bijvoorbeeld je collega's om een bepaalde post te liken, delen of erop te reageren. Dit geeft het bericht net dat ene zetje in de rug. 

Let op! Doe dit niet te vaak, het algoritme kan dit ook herkennen. Het gevolg: de berichten worden in de toekomst alleen aan jouw collega's getoond. Kies zorgvuldig de berichten uit die belangrijk zijn en extra zichtbaarheid verdienen.

Tip 2: Pas je bericht aan per social mediakanaal

Details maken het verschil, probeer daarom je afbeelding altijd precies vorm te geven volgens de aanbevolen maten van het social mediakanaal. Wanneer je één afbeelding op drie social mediaplatformen gebruikt, wordt de afbeelding anders uitgesneden of weergegeven. Dit lijkt misschien geen groot probleem, maar het toont ook niet echt professioneel. Bekijk een overzicht met alle social-afmetingen voor 2020.

Tip 3: Maak een bericht voor één doelstelling

Grote kans dat jij, als je het belangrijk vindt om van de social media van jouw bedrijf een succes te maken, meerdere social mediadoelstellingen hebt. Denk aan meer kliks, likes, volgers en reacties. Toch is het beter om je met een bericht op één doelstelling te richten. Berichten die ervoor zorgen dat je veel likes binnenhaalt zien er over het algemeen namelijk heel anders uit dan berichten die meer websiteverkeer creëren. Het is niet onmogelijk om verschillende doelstellingen te behalen, maar de kans dat je behaalt wat je had beoogd, wordt een stuk groter wanneer je je op één doelstelling tegelijk richt. 

Tip 4: Gebruik alleen hashtags wanneer ze nut hebben

Wat is het ideale aantal hashtags per social mediaplatform? Een veel gestelde vraag waar eigenlijk geen perfect antwoord op is. Het aantal en welke hashtags je zou moeten gebruiken, is volledig afhankelijk van de inhoud van je post.

Hashtags kunnen nuttig zijn om je post zichtbaar te maken, maar dan moet er wel op die hashtag gezocht worden. Veel hashtags zijn niet relevant of wordt niet op gezocht. Gebruik alleen hashtags waarvan je vermoedt dat er zoekverkeer op zit.

Anno 2020 zijn we 'hashtag moe'. Het zoekvolume op hashtags neemt af en dertig hashtags onder een post zijn niet meer van deze tijd. Gebruik maximaal tien doeltreffende en kwalitatieve hashtags onder een bericht.  

Tip 5: Het delen van een bericht stimuleren

Er zijn vijf ingrediënten waardoor mensen sneller een bericht van jou delen. 

Een tevreden gevoel

Na het lezen van jouw bericht voelt de lezer zich nét iets slimmer of vrolijker. Een bericht met dit als resultaat wordt het meest gedeeld op social media. Waarom? De lezer heeft een tevreden gevoel: 'Mooi, weet ik dat ook weer'. Door het stuk te delen, geeft hij zijn volgers ook dit gevoel, wat zijn sociale waardering laat groeien. Een win-win-winsituatie. 

Indrukwekkend ontwerp

Onbewust bepaalt een lezer of hij afhaakt of doorleest. Het ontwerp van je bericht heeft hier veel invloed op, of het nu om een video, website of nieuwsartikel gaat. Een afhakende lezer zal niets delen, daarom is het ontwerp erg belangrijk om de deelbaarheid van je bericht te vergroten. Ook kan een gaaf design ervoor zorgen dat de bezoeker een wow-factor beleeft en hierdoor het bericht deelt.

Het verrassingselement

Misschien verwacht je het niet, maar een bericht dat tegen bestaande denkpatronen ingaat, wordt vaker gedeeld. Al is een bericht dat tegenstrijdig is met de mening van jouw doelgroep misschien niet de manier waarop jij wilt dat jouw bericht gedeeld wordt. Door op een milde manier gebruik te maken van het concept, kun je veel positieve deelacties krijgen. Hoe je dit doet? Bekijk een belangrijk of populair thema eens vanuit een ander perspectief. 

Emotie

De berichten die je van vrienden op social media aangeraden krijgt, bestaan waarschijnlijk uit grappige filmpjes, aangrijpende stukken en herkenbare afbeeldingen. Dit komt doordat mensen van nature emoties en gevoelens willen delen, zowel positief en als negatief. Hier kun je met je eigen berichten op inspelen. Het maakt niet uit op welke manier je het doet, maar als je een emotie oproept bij je lezer, zal hij eerder geneigd zijn om je bericht te delen. 

Uitdaging

Het laatste ingrediënt spreekt misschien voor zich, maar wordt weleens vergeten. Als je wilt dat jouw bericht gedeeld wordt, kan je het ook gewoon vragen. Een argument hiervoor gebruiken, bijvoorbeeld dat je samen meer mensen kunt bereiken, werkt vaak al behoorlijk goed. Wat hierbij het belangrijkste is, is dat jouw volgers achter de boodschap staan. Dan zijn ze veelal wel bereid om je bericht te delen. 

Tip 6: Geef je berichten een vaste structuur

Mensen houden van regelmaat en terugkerende items. Het kan voor je volgers verwarrend zijn, wanneer je als merk honderd verschillende verhalen deelt. Berichtformats geven structuur aan je merkverhalen en zorgen ervoor dat het voor de kijker of lezer eenvoudig is om jouw verhaal te volgen. Door herkenbare formats te gebruiken, verbind je jouw doelgroep aan je content. Misschien stemt jouw volger zelfs wel zijn week of maand af op jouw kanaal, om een nieuwe editie van een bepaald format te bekijken!

Meer informatie? 

Ben jij benieuwd wat social media voor jouw bedrijf kan betekenen? Of wil je meer weten over hoe je jouw kanalen het best kunt inzetten? Onze experts adviseren je graag of nemen het indien gewenst uit jouw handen. Bel voor meer informatie naar (071) 331 01 84 of stuur een e-mail


Geplaatst op 6-04-2020 door Renee Verbraak

Overige actualiteiten